Saturday 21 September 2013

ETIKA KERJA DALAM ISLAM.

Etika kerja dalam Islam dibagi menjadi 5:

1.   Bekerja dengan niat mengabdikan diri kepada Allah “Wahai sekalian manusia! Sembahlah Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa”. (Al-Baqarah : 21) “Wahai orang-orang yang berilmu, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan kepada orang yang berkuasa dari kalangan kamu”. (An-Nisaa’ : 59)

2.   Bekerja dengan ikhlas dan amanah “Sebaik-baik manusia ialah orang yang paling banyak bermanfaat bagi sesama manusia“. (Riwayat Al-Quda’) “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya”. (An-Nisaa’ : 58) “Wahai orang yang beriman, sempurnakanlah janjimu”. (Al-Maidah : 1)

3.   Bekerja dengan tekun “Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan dengan tekun”. (Riwayat Al-Baihaqi)

4.   Bekerja dengan semangat gotong royong “Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan…” (Al-Ma’idah : 2)

5.   Bekerja dengan orientasi kebahagiaan manusia sejagad “Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan“. (Al-Maidah : 08)

No comments:

Post a Comment